Bert's Dinosaurs
              (Including All the Bert's Coloring Programs)
                   A Coloring Program For Introducing
                     Young Children to the Computer

                   Shareware Version 3.0 User's Guide

                              Introduction

   This instruction manual was produced for use with the Bert's 
Dinosaurs program. Several other Bert's coloring programs are also 
available and these instructions are for use with these programs as 
well. 
    Bert's Dinosaurs is an enjoyable coloring program for children of 
all ages, but is especially useful for introducing young children to the 
computer. Bert's Dinosaurs was designed by educators to be used by young 
children with a minimum of assistance by adults. As a coloring program 
Bert's Dinosaurs is superior to many other children's coloring programs 
in that it allows the user to place the various dinosaurs, all in four 
different sizes, on a variety of backgrounds. This allows children to 
easily create their own picture before coloring. The opportunity to 
create their own picture will allow children to take pride in their 
unique creation. 
    When first started Bert's Dinosaurs displays a title screen and then 
the drawing surface with eight buttons on the left. Children can operate 
the program with the mouse alone. A window is provided which allows 
children to write a short story about their picture using the keyboard. 
The fact that they created the picture will help provide the motivation 
to write about it. One of the best ways for children to learn to read is 
to write, even if their initial attempts include phonetic spelling which 
is not always correct. If your child is not ready to attempt writing 
his/her story, then another good strategy is for you to type in your 
child's story as he/she dictates it to you. Then have your child read 
back the story he/she created. This is another very effective beginning 
reading strategy. They will love creating a setting, writing or 
dictating their own story and printing out a copy. 

                              Installation

   Bert's Dinosaurs requires an IBM compatible computer with at least 
512K of memory, a VGA display and a Microsoft compatible mouse. The 
installation process is quite easy. 

    First, make a backup copy of your Bert's Dinosaurs program disk. If 
necessary consult your PC-DOS/MS-DOS manual for a description of the 
Diskcopy command. Save the original program disk in a safe place and use 
the copy as the working program disk. 

    Second, while it is possible to use Bert's Dinosaurs on a floppy 
disk system, a hard disk system is a necessity for reasonable speed and 
storing a number of pictures your child has created. To install Bert's 
Dinosaurs on a hard disk use the following steps: 

    1. Insert the floppy disk in your computer in drive A
    2. Type A: 
    3. Type INSTALL A C

Bert's Dinosaurs Version 3.0                                Page 1 of 5

    Any combination of drive letters can be used, the first is the 
source and the second is the destination. For example, INSTALL B D will 
install the program from floppy drive B to hard drive D. The 
installation will create a directory called BERT3 on your hard drive and 
you will need to enter a CD\BERT3 to change to the Bert's Dinosaurs 
directory before running the program. Once installed just type BERT to 
start the program. If your computer gives a series of beeps when you run 
Bert's Dinosaurs it is probably because it cannot find the image files 
it needs to run, and other problems are showing up as well. All the 
files for Bert's Dinosaurs need to be in the same directory for the 
program to operate successfully. You should not mix the .DOT image files 
from Bert's Dinosaurs with those of versions previous to 3.0 as they are 
in a different format. 
    Operation of Bert's Dinosaurs is quite easy. The eight buttons are 
configured to do the following when the left mouse button is clicked on 
them.

                           The Command Buttons

    SELECT A DINOSAUR

    When beginning a new picture six small backgrounds are displayed. 
The user clicks with the mouse on the selected scene to have it drawn on 
the screen full size. 
    Next, a group of six dinosaurs are displayed. Clicking the mouse on 
any one of the dinosaurs will select it. If the stop sign is clicked on, 
no dinosaur will be selected and you are returned to the drawing 
surface. 
    Clicking the mouse on the box between the stop sign and the green 
arrows sets the voice status. Voice can be set to on, off or voice 
only - meaning the dinosaur's only say their name through the computer's 
internal speaker. The sound quality is somewhat limited due to PC 
speaker quality, but the advantage is that no additional hardware is 
needed. 
    If the down green arrow is selected the next group of dinosaurs will 
be displayed for possible selection. The up arrow returns to the 
previous group of dinosaurs. 
    The selected dinosaur appears in four different sizes. After the 
dinosaur of the desired size is chosen, a rectangle outlining its size 
will appear in the upper left. When the left mouse button is held down 
on the rectangle it can be dragged into its desired position. When the 
left mouse button is released, the dinosaur will be drawn and any 
previously drawn lines under it will be erased. This allows you to place 
one dinosaur in front of the next. It is best to first place all the 
desired dinosaurs on the drawing surface before filling with color, as 
some colors cannot be drawn over with a dinosaur outline. An additional 
feature is that the dinosaur figures can also be drawn in reverse. To 
reverse a figure simply hold down the right mouse button as you release 
the left one when you position the dinosaur on the drawing surface. 

    SELECT A COLOR

    When this button is clicked a group of thirty colors is displayed. 
When a color is chosen it fills the crayon in the button. This color 
will fill the portion of the picture clicked on. Clicking outside the 
color box restores the screen with no action. 

Bert's Dinosaurs Version 3.0                                Page 2 of 5

    WRITING A STORY

    Clicking on this button displays a window where a story can be 
typed. Along with the normal alphanumeric characters, the backspace and 
delete keys will erase characters. In addition the left and right arrow 
keys will move the cursor to any position in the window. The complete 
window is displayed, which consists of 8 lines of 38 characters. 
Pressing the Enter key or filling the entire 8 lines closes the story 
window. If you have problems displaying the window because it was 
previously filled to overflowing try typing a backspace before opening 
the window with a mouse click. 

    ERASE

    This selection will erase the current drawing surface as well as the 
story area. The user must verify the erase by choosing a happy face for 
erase or sad face to cancel the erase. 

    SAVE

    The drawing surface and story area can be saved by clicking on this 
button and then selecting the save box with the arrow pointing inward. 
While simple for adults, this function may need explaining with young 
children. Care must be taken because selecting the retrieve box with the 
arrow pointing outward will load the stored image and story, erasing the 
one currently on the screen. When storing an image the user is prompted 
for a name. It should be a simple eight character or less file name with 
no extension or path name. When retrieving an image a large window 
appears containing the names of the images previously saved. Simply 
clicking on a name will retrieve the image. Many drawings can be stored 
by giving them different names. Again, this may be confusing for small 
children. A suggestion is to use his or her name with numbers for easy 
recall, ie. bert1, bert2, bert3, etc. Clicking outside the load/save box 
restores the screen with no action. 

    PRINT

    The image and story can be printed on several different types of 
printers: Epson or IBM dot matrix printers that support either 9 or 24 
pin graphics, the Hewlett-Packard LaserJet series of printers and the 
Hewlett-Packard PaintJet and DeskJet 500C color printers. Other printer 
brands that support these formats will also be compatible. The user need 
only click on the type of printer he has to begin printing. Once a 
printer has been selected, the program will remember the last printer 
selected and assume that it will be used for future printing. Clicking 
on the print button will then use this as the default printer. If the 
type of printer needs to be changed simply hold the right mouse button 
down while clicking the left one on the print button. This will allow 
you to choose the printer you desire. 

    UNDO

    Clicking on this button erases the last dinosaur that was placed on 
the drawing surface. Misplaced dinosaurs can be removed with this 
command without effecting the image underneath. If the right mouse 
button is held down when releasing the left one the last color fill will 

Bert's Dinosaurs Version 3.0                                Page 3 of 5

be undone. In both cases the undo function will only work on the most 
recently placed dinosaur or color fill. 

    STOP 

    Selecting this button exits the program. A second check on a happy 
or sad face must be done to confirm exiting the program. After a support 
shareware message is displayed, clicking the mouse will return the user 
to DOS. 

                      Additional Programs Available 

    Bert's Dinosaurs has been written in a way that it can restructure 
itself depending on the image files that it finds available. If image
files for Bert's African Animals, Bert's Dinosaurs, and Bert's 
Prehistoric Animals are found by the program, the user is prompted to 
choose which program to run. Each program contains a different set of 
topic images which your child will enjoy. The following programs are 
currently available and others may be added. 

        Bert's African Animals   
        Bert's Prehistoric Animals
        Bert's Whales and Dolphins

    When registering your copy of Bert's Dinosaurs these additional 
programs are available for a small increase over the registration price. 
Registered users may purchase additional programs at any time. 

                              Registration 

    You may freely copy and distribute this shareware Version 3.0. 
Shareware users who find Bert's Dinosaurs useful should support the 
author and register their copy. The form found below should be used for 
registration. Registered users will receive a copy of Version 3.1 of 
Bert's Dinosaurs with additional images and a printed manual. 
   The registration fee is $20. ($30. outside the United States.) Please 
include $2.00 for shipping and handling. A complete listing of the 
program, which is written in the newest version of Borland C++, is also 
available for an additional $20.00. Additional programs such as Bert's 
African Animals, Bert's Prehistoric Animals, etc. are available for $5.00 
each when registering your program. 

   Checks should be made out to:

            Theron Wierenga, P.O. Box 595, Muskegon, MI 49443












Bert's Dinosaurs Version 3.0                                Page 4 of 5

                            Registration Form
                          Bert's Dinosaurs 3.0


    Name____________________________________________________________

    Address_________________________________________________________

    City_______________________________________State_____Zip________

    Disk size desired:       5 1/4 in._______       3 1/2 in._______

    Registration fee . . . . . . . . . . . . . . . $20.00 __________
    Registration fee (Outside the USA) . . . . . .  30.00 __________
    Borland C++ program code . . . . . . . . . . .  20.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________

    Shipping . . . . . . . . . . . . . . . . . . .        ___2.00___

    Total enclosed . . . . . . . . . . . . . . . .        __________

    Method of payment: Check or MO______ MasterCard______ Visa______

    Account number____________________________ Expir. date__________

    Signature (necessary)___________________________________________ 

    How did you receive your copy of this program?__________________

    ________________________________________________________________

    Suggested improvements__________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

              Bert's Dinosaurs 3.0 is a software product of

                             Theron Wierenga
                              P.O. Box 595 
                           Muskegon, MI 49443 










Bert's Dinosaurs Version 3.0                                Page 5 of 5