B A T T L E    F L E E T (C)
                         ------------------------------
                                  VERSION 3.01

                            Written By Wade L. Corby
                                  Redmond, WA


     BATTLE FLEET is similar to the Milton Bradley Battleship(R) game.  The
     differences are the board grid numbers and the ship names and values.
       (BATTLE FLEET's board grid numbers are 0 to 9 instead of 1 to 10.)

     BATTLE FLEET requires an EGA or VGA graphics card and can be played
     against your computer or over the telephone via Hayes or 100% Hayes
     compatible modem.

                           PLAYING AGAINST THE COMPUTER
                          ------------------------------

     At the DOS prompt type BATLSHIP.EXE and select PLAY COMPUTER.

                                PLACING YOUR SHIPS
                               --------------------

     The ships in your fleet have the following values...

     Carrier    - 5 spaces
     Battleship - 4 spaces
     Submarine  - 3 spaces
     Destroyer  - 2 spaces
     PT-Boat    - 1 space

     The ships are placed on the lower grid by specifying their starting
     points.  The starting point is the intersecting point on the grid which
     corresponds to the letter/number or number/letter combination selected.

     If you were placing the carrier and selected the letter/number
     combination B4, then the carrier would be placed HORIZONTALLY across
     B4, B5, B6, B7 and B8.

     If you were placing the battleship and selected the number/letter
     combination 6C, then the battleship would be placed VERTICALLY across
     6C, 6D, 6E and 6F.

                              RETURNING ENEMY FIRE
                             ----------------------

     After all 5 ships have been placed, the enemy then moves into position
     and takes the first shot.  This can take as long as 80 seconds with an 
     IBM PC without a math co-processor and as little as 10 seconds with a 386
     based machine.



                                      (1)

     A peg is placed on the lower grid where the enemy called his shot. (White
     peg for a "miss", red peg for a "hit".)
    
     Using the upper grid to keep track of your shots, you respond with a
     letter/number combination such as F3.  If you called a "miss", a white
     peg will be placed at F3 on the upper grid.  If you called a "hit", a
     red peg will be placed at F3 on the upper grid and a red peg will also
     mark a ship on the left side of the screen, indicating which enemy ship
     was hit.  The pegs on the left side of the screen indicate which ship
     was hit; they do not represent where the "hit" took place on the ship.

     A new feature has been added which allows you to use the direction
     arrows to move a highlight box to the coordinates you choose on the
     upper grid.  Once you've placed the highlight box, simply press the
     space bar and your shot will be made.

     If your keyboard does not have a set of separate arrow keys, make sure
     the NUM LOCK is turned off when arrow and number keys are combined on
     the same keyboard area.

                                  OTHER OPTIONS
                                 ---------------

     Changing your mind...

     Your number/letter or letter/number combination is automatically entered
     after pressing the second coordinate.  However, if you enter the first
     coordinate and change your mind before pressing the second, you can
     press ESC to clear your choice and then select a new number/letter or
     letter/number combination.  This does not apply when using the highlight
     box during battle.

     Sound...

     The sound default is on.  On your turn, you may toggle the sound off or
     on by pressing "S".

     Quit...

     On your turn, you may end the game by pressing "Q".  The enemy will
     then show you the location of his fleet on the upper grid.

                        PLAYING ANOTHER OPPONENT BY MODEM
                       -----------------------------------

     Each player must have the following...

     1. IBM or compatible computer with EGA/VGA graphics.
     2. Hayes or 100% Hayes compatible modem.
     3. A copy of the SAME VERSION OF BATTLE FLEET.





                                      (2)

     The modem switches should be set for auto answer, send result codes
     and respond in English (verbose).

     At the DOS prompt type BATLSHIP.EXE and select PLAY BY MODEM.

     Determine beforehand who will be making the call.  The program will ask
     you which COM-PORT your modem is attached.

     After locating the modem, a dialing directory will appear on the screen.
     You may now use the ARROW keys to move the highlight bar to one of nine
     lines.

     Type your opponent's names in the left hand columns.  Use the CTRL+LEFT
     ARROW key to move the highlight bar to the right hand columns and type
     in the phone numbers.  The phone numbers and dialing strings can be up
     to 36 characters long, which should handle most long distance dialing
     services requiring additional phone numbers and access codes.

     Example...
                             123-4567 ,,,,, 654321 765-4321
                            |--------|-----|------|--------|
                                ^       ^      ^      ^
     [Dialing service number]___|       |      |      |
     [Commas used to wait for answer]___|      |      |
     [Access Code]_____________________________|      |
     [Opponents phone number]_________________________|

     You can edit any highlighted line and your changes are automatically
     saved.

     To call an opponent, simply press ENTER and the highlighted name or
     number will be called.

     To wait for an opponent to call, simply press ALT+"A" and a "WAITING FOR
     CALL" window will appear in the middle of the screen.

     If you selected the wrong opponent and want to stop the dialing process,
     or want to leave "WAITING FOR CALL" mode, simply press ESC.

     Once the communication link is established between the modems, the game
     will begin.  Place your ships and try to destroy your opponents fleet.

     When it is your turn, you can "CHAT" with the enemy by pressing and hold-
     ing the ALT key and pressing "C", then releasing them.  Both players will
     then enter the "CHAT" mode and the "CHAT" screen will be displayed.  You
     can type a message to the enemy and the enemy can respond.

     If you mis-type a word, you can use the BACK SPACE [<----] key to back
     space over characters.  Pressing ESC will exit "CHAT" and resume play.






                                      (3)

     If for some reason your opponent does not seem to respond in a
     reasonable amount of time or you encounter a situation where the
     communication link locks-up the program, you can exit at any time by
     pressing CTRL+BREAK.

                               USING A NULL MODEM
                              --------------------

     For those of you who are lucky enough to own 2 computers, each with a
     serial port and EGA/VGA graphics, and can still afford to spend $10.00
     on a null modem and maybe $10.00 on a gender changer, heres how you can
     play an opponent in the same room without using a phone line...

     1.  Cable your computers together at their serial ports with the null
         modem.  If you end up with a male cable end, you'll need a female 
         to female gender changer in order to plug your cable into the serial
         port of the second computer.

     2.  The BATTLE FLEET command line must be modified to let the program
         know you are playing over a null modem.  Since the sign-on screens
         and dialing directory are by-passed when using a null modem, the
         command line informs the program which computer is considered the
         "caller" and which computer "answers" the call.  The command line
         also specifies which communications port the null modem is attached.
         
         For example...
         
         Computer #1 will be the "caller" and is cabled at COM1: - at the DOS
         prompt, type BATLSHIP C 1 and press ENTER. ( C>BATLSHIP C 1 )
                               ^ ^                        
                        Call___| |
                       com1:_____|

         Computer #2 will "answer" and is cabled at COM2: - at the DOS prompt,
         type BATLSHIP A 2 and press ENTER. ( C>BATLSHIP A 2 )
                       ^ ^
              Answer___| |
               com2:_____|        

 It doesn't matter which computer "calls" or "answers", but both may
         not do the same as this will lock up the program and will require a
         CTRL+BREAK to exit.  

 The "caller" will take the first shot in the first game when play
 begins.  From this point on, the game is played exactly as if it 
 were being played over the phone.


                                   HAVE FUN!






                                      (4)

                            PUBLIC SERVICE MESSAGE
                           ------------------------

     IF YOU LIKE THIS PROGRAM and would like to support my further efforts
     in bringing useful, fun and affordable software to the SHARE-WARE field,
     please consider registering your program copy for a small fee.  In
     doing so, you will receive technical support, notification of program
     updates and new SHARE-WARE programs I might offer in the future.

     Included in this documentation is a blank registration form.  Please
     fill it out and include it with your payment.  Feel free to include
     any comments or suggestions for improving the software or any ideas
     you might have for future programs.

     Remember, in order for the SHARE-WARE concept of software distribution
     to succeed, people like you and I must support it.  Please make copies
     of this program for your friends and be sure to include this documenta-
     tion file as it is the only way that I can continue to offer low cost,
     quality software to the general public.

     Thank you for YOUR support...

                                       Sincerely,

                                       Wade L. Corby






























                                      (5)

                         BATTLE FLEET - Version 3.01
                        -----------------------------

                               REGISTRATION FORM
                              -------------------
                                (Please Print)


    Name:                                        Telephone:
   ------------------------------------------------------------------------
    Address:
   ------------------------------------------------------------------------
    City:                                   State:            Zip:
   ------------------------------------------------------------------------

     * Comments Or Suggestions:
     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------

     --------------------------------------------------------------------


   ========================================================================

          Please mail this registration form along with $15.00 to...


                                WADE L. CORBY

                           24322 - S.E. 47th. Street
                              Issaquah, WA  98027

   ========================================================================

    * Feel free to send comments and suggestions without registration fee.





                                      (6)