D C - P L A Y



                         GAME PLAYER'S USER'S GUIDE



                          Version 2.00 - Oct 1991










                         copyright (c) 1989 - 1991





                                DC Software
                              6705 Laramie Dr.
                             Plano, Texas 75023







                     T A B L E   O F   C O N T E N T S



         1.0  Getting started  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
           1.1  Hardware Requirements  . . . . . . . . . . . . . . . 1
           1.2  Software Requirements  . . . . . . . . . . . . . . . 1
         2.0  Creating a new character . . . . . . . . . . . . . . . 3
           2.1  Character Types  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
           2.2  Character Attributes . . . . . . . . . . . . . . . . 5
         3.0  Playing the Adventure Game . . . . . . . . . . . . . . 8
           3.1  Gaining Experience . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
           3.2  Interacting with other characters  . . . . . . . . . 8
           3.3  Moving Around  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           3.4  The party's spokesbeing  . . . . . . . . . . . . .  10
           3.5  Talking to other characters  . . . . . . . . . . .  11
           3.6  Saving, Restoring and Restarting a game  . . . . .  11
         4.0  Quick Reference Card . . . . . . . . . . . . . . . .  12
           4.1  Single Letter Commands . . . . . . . . . . . . . .  12
           4.2  Function_Keys  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12




      1.0  Getting started




      1.1  Hardware Requirements

      This  software  will  run in under 384K, leaving plenty of space
      for your TSR's, device drivers, etc.  The higher the resolution,
      the  more  memory  the  program will require, but the difference
      between running in CGA low resolution and VGA high resolution is
      usually about 64K of RAM!

      Depending on the size and complexity of the worlds, this program
      may need more memory, but I've yet to run out of memory.



      1.2  Software Requirements

      Before you can  start  playing  a  game,  you  should  have  the
      following files in your current directory:

      o  The ADVENTURE GAME files

         These  files  should  have  been  distributed  in an archived
         format, so they can be kept together.  If  the  adventure  is
         distributed  as  an  EXE  file,  then you can probably expand
         it  by  typing  the  name  of  the  adventure  file.  If  the
         file  is  a  ZIP,  ARC  or  similar  file,  you will need the
         un-archiving program that can reverse the process.  The  best
         archiving  process  available right now is from PKWARE (PKZIP
         and PKUNZIP).  It's distributed as shareware and is not  very
         expensive.

         An adventure should include the following files:

         - WORLD.IDX    Index to world files
         - WORLD.nnn    World # nnn
         - WORLDO.nnn   Objects and Characters in World # nnn
         - WORLD.TXT    Pre 2.00 release introduction text
         - INTRO.TXT    New introduction text file.
         - PLAYERS.DTA  Character Statistics File
         - PARAMS.DTA   Adventure-wide parameter's file.
         - TEXT.DTA     Text blocks for entire adventure.
         - HINT.DTA     Hints file for entire adventure

      o  The run-time program files

         The   run-time  module  DCPLAY.EXE  is  needed  to  run  this
         adventure.  This file does not have  to  be  located  in  the
         same  place  as  the  adventure  game,  but if it isn't, then
         it must be  executed  by  indicating  a  complete  <path>  to
         the  file,  or  the  location of the file must be included in




         the DOS 'path' environment variable.  This  documentation  is
         usually  distributed  along  with  the program as DCPLAY.DOC.
         Both files are usually ZIPed as PLAYER.ZIP or DCGPLY.ZIP  (on
         CompuServe).

      o  The graphics environment files

         The   files   DCBLOCKS.xxx,  DCOBJECT.xxx,  DCPLAYER.xxx  and
         DCSYSTEM.xxx contain the graphics  building  blocks  for  the
         adventure.  The 'xxx' is the code from the following table of
         graphics modes:

         ----------------- GRAPHICS HARDWARE SUPPORT ----------------
         Resolution  Description             Colors  Code  Disk Space
         ----------  ----------------------  ------  ---- -----------
          320 x 200  CGA low resolution           4   CLO  +  40KB     |
          640 x 200  CGA high resolution          2   CHI  +  70KB     |
          320 x 200  MCGA low resolution         16   MGA  +  55KB     |
          320 x 200  TANDY's low resolution      16   TDY  +  63KB     |
          640 x 200  EGA low resolution          16   ELO  +  94KB     |
          320 x 200  VGA low resolution         256   VLO  +  63KB     |
          640 x 480  VGA high resolution         16   VHI  + 221KB     |

         The file DCFONTS.7X5 contains the graphics fonts.

         Note that these files are usually archived as GRAPHICS.ZIP or
         DCGxxx.ZIP  in  the CompuServe system, where xxx is again the
         graphics mode desired.

         Only the  graphics  files  for  the  desired  resolution  are
         needed.


      To start playing type:

         DCPLAY [-xxx]

      Where the xxx is one of the graphics modes above.  If you omit a
      mode, the program will choose the highest resolution and maximum
      number of colors for which it can find graphics files, and which
      your hardware will support.












      Page 2                            DCPLAY - Adventure Game Player




      2.0  Creating a new character

      When  you  start  an adventure, you will have a chance to create
      a character.  You can select a graphics  block,  a  name  and  a
      TYPE  of  character.  You  can  distribute 25 points between the
      different attributes in the best possible way  for  your  chosen
      character type.



      2.1  Character Types

      When  choosing a character type, you should consider the special
      attributes and restrictions (if any)  that  the  character  type
      has.  For  example,  a Fighter cannot use any magical items, but
      can use any weapon, armor or  shield.  A  Wizard  on  the  other
      hand,  cannot use weapons very effectively, but instead must use
      it's Power and intelligence to overcome obstacles.

      For each of the following character types, the basic  attributes
      are  listed.  You will get 25 additional points to spread across
      all of the attributes.  The next section  deals  with  character
      attributes and their specifics.

      o  Human

         Human  beings have no special abilities, but neither are they
         restricted in the kind of weapons, armor or shields that they
         can  use.  While  they  can't  cast  magic spells (no power),
         they can use any magical item.  They can carry up to  60  lbs
         total.  (Including  items being worn, like weapons, armor and
         shields).

         Str:  09 Spd:  09 Aim:  09 Dex:  09 IQ:  09 Pwr:  00 HP:  09

      o  Elf

         These strange beings can move  very  quickly,  and  can  cast
         spells, but are not very strong.

         Elves can use any kind of weapon, armor or shield, as long as
         it weights less than 5 lbs.  This usually implies  a  magical
         weapon, or at least one made of very special materials.

         Elves  are  long  lived,  and gain power very slowly, so it's
         important that they have a high Power rating to  start  with.
         On  the  other  hand, the power they consume is regained very
         quickly.

         They can normally carry up to 60 lbs.



      DCPLAY - Adventure Game Player                            Page 3




         Str:  07 Spd:  10 Aim:  09 Dex:  09 IQ:  09 Pwr:  12 HP:  09

      o  Dwarf

         Dwarfs  are  cave dwellers.  While small in stature, they are
         very strong and sturdy (+1 Strength,  +1  Dexterity,  +2  Hit
         Points, -2 Speed).

         They  can  use  any  contact weapon (blunt or edged), and any
         kind of armor but cannot  use  missile  weapons  or  shields.
         They have no Power, and thus cannot cast spells.

         Dwarfs can normally carry up to 120 lbs.

         Str:  10 Spd:  07 Aim:  09 Dex:  10 IQ:  09 Pwr:  00 HP:  11

      o  Wizard

         A  wizard  is  a  human  being  born  with magical abilities.
         They spend a lot of  time  studying  and  usually  have  poor
         constitution (low Hit Points).

         Their  high  I.Q.  let's  them  gain  Power  points very fast
         as  they  gain  experience  and  advance  to  higher  levels.
         Unfortunately,  they  are  not  very  good  with weapons, and
         can only use one-handed, blunt or edged weapons  (no  missile
         weapons).  This  means  that  in hand to hand combat they are
         likely to be killed.  They can't use any kind of shields,  as
         it  would  hinder  their ability to cast spells, and can only
         use very light armor (up to 5 lbs).

         They can normally carry only about 30 lbs.

         Str:  09 Spd:  09 Aim:  09 Dex:  09 IQ:  11 Pwr:  12 HP:  07

      o  Archer

         An archer is a highly trained  fighter,  whose  training  has
         focused  on  missile  weapons at a cost to their hand-to-hand
         skills.  Armed with a good missile weapon, they can  be  very
         effective in a fight.

         They  can only use light armor and weapons (up to 10 lbs) and
         no shields.

         They can normally carry about 40 lbs.

         Str:  07 Spd:  11 Aim:  11 Dex:  09 IQ:  09 Pwr:  00 HP:  09

      o  Fighter



      Page 4                            DCPLAY - Adventure Game Player




         A  fighter  is  a human being that has trained extensively in
         the use of heavy weaponry.  They are very strong  and  agile,
         and  have  learned  to  rely on their skills.  A good fighter
         knows he/she can count on their weapons and their own  skills
         at  all  times.  They  have  a deep contempt of magical items
         (other than magical weapons), and will never use any  magical
         item  (like  rings, amulets, gems or scrolls).  (+4 Strength,
         +2 Hit Points) at a cost (-2 I.Q. and the  inability  to  use
         magic  staffs,  rings,  amulets,  or  invoke magic scrolls or
         gems).

         A fighter can use any kind of weapon, armor  and  shield  and
         can carry about 100 lbs.

         Str:  13 Spd:09 Aim:  09 Dex:  09 IQ:  07 Pwr:  00 HP:  11



      2.2  Character Attributes

      All  characters  have  attributes such as strength, speed, I.Q.,
      etc.  Some  attributes  are  more  important  than  others,  and
      different character types have different attribute requirements.
      For example, a Fighter has no need for a high I.Q., strength  is
      their primary need.  On the other side, a Wizard has no need for
      strength and needs all the I.Q. it can get.

      The following is a re-cap of the character's initial attributes.
      You may distribute an additional 25 points between the different
      attributes to 'customize' your character:

         Type   Strength Speed Aim Dexterity I.Q. Power Hit Points
         ------ -------- ----- --- -------- ----- ----- ----------
         Human       09     09   09     09     09    00        09
         Elf         07     10   09     09     09    12        09
         Dwarf       10     07   09     10     09    00        11
         Wizard      09     09   09     09     11    12        07
         Archer      07     11   11     09     09    00        09
         Fighter     13     09   09     09     07    00        11

      When a  character's  attributes  exceed  a  certain  value,  the
      character  will  get additional effect when using the attribute.
      For example, a very strong person will do extra damage points in
      hand-to-hand  combat.  In general, the following table describes
      the "additional effect" of a high attribute:

           ATTRIBUTE VALUE        EFFECT
           ---------------------- ------------------------
           Less than  09          May have negative effect
           09 through 15          No special effect
           16 through 18          +1 effect
           19 through 20          +2 effect

      DCPLAY - Adventure Game Player                            Page 5




           21 through 30          +3 effect
           31 through 40          +4 effect
           etc..

      There are 8 character attributes:

      o  Strength

         In  hand-to-hand  combat,  you will do more damage when using
         contact  weapons.  You  will  also  be  able  to   carry   10
         additional pounds for each "additional effect" point.

      o  Speed

         Speed is important in a battle, as it may allow you to strike
         more than once per round.  If  your  speed  exceeds  that  of
         your  current foe by more than 10 points, you will be able to
         strike twice.  If it exceeds it by more than  20  points  you
         will be able to strike 3 times.

      o  Aim

         Aim  betters  your  chance of hitting a target with a missile
         weapon.  It doesn't affect hand-to-hand combat.  In  general,
         you  can  expect  to hit a target about 1 out of 2 times.  An
         additional point from aim will better the chances to 2 out of
         3  another point will make it 5 out of 6, and any more points
         will always hit.

      o  Dexterity

         This attribute  is  important  in  combat,  as  it  helps  in
         avoiding  getting hit!  It also helps to avoid traps when you
         try to break the lock in a chest or door.

         A character with dexterity under 9 might have  trouble  using
         weapons, and might harm him/her-self during combat.

      o  I.Q.

         A  wizard's  I.Q.  will  help  him/her  gain extra power when
         promoted to a new level.  A wizard  with  a  low  I.Q.  might
         actually loose Power when promoted to a new level!

      o  Power

         A  magic  user  (Wizard  or  Elf)  consumes POWER points when
         casting a spell.  Power is replenished with time and rest.

      o  Hit Points



      Page 6                            DCPLAY - Adventure Game Player




         This  is  the  amount of damage that a player can take before
         dying.  Note that a player with only 1 h.p.  is  unconscious.
         Extra  hit  points  are earned when you are promoted to a new
         level.

      o  Armor Class

         This attribute depends on the armor you are wearing, as  well
         as  the  magical  items and/or spells that may protect you at
         any given time.  The higher your a.c.  the  less  damage  you
         suffer after being hit.










































      DCPLAY - Adventure Game Player                            Page 7




      3.0  Playing the Adventure Game




      3.1  Gaining Experience

      When you play the game, you will get experience points for every
      point  of damage done to a monster during battle.  You will also
      get experience (and a reward) for performing "quests".

      When your experience  reaches  a  certain  level,  you  will  be
      automatically  advanced  to  the  next  level,  and you will get
      additional hit points.

      Depending on your character type, you will also  get  additional
      points in:

            Type      Attributes
            --------- ----------------------
            Human     Strength
            Elf       Power (very slowly)
            Dwarf     Strength and Dexterity
            Archer    Aim and Speed
            Wizard    Power
            Fighter   Strength




      3.2  Interacting with other characters

      You  will  encounter many different characters during the course
      of your adventures.  When you interact  with  these  characters,
      they  will  react in different ways depending on their character
      CLASS.

      o  Adventurer

         This is someone that might  be  interested  in  joining  your
         party.  Talk  to them before you ask them to join your group.
         If you want someone to leave your party, they will take their
         share of the group's gold, as well as all items in their back
         pack.  Use the Vacate command to ask  a  character  to  leave
         your group.

      o  Merchant

         Merchants  buy  and  sell  items.  Their merchandise varies a
         lot, but they usually concentrate on certain 'types' of items
         like weapons, armor, food, magic potions, magical items, etc.


      Page 8                            DCPLAY - Adventure Game Player




         Merchants will usually buy only items of a  type  similar  to
         the  merchandize  they carry.  For example, an armorer (sells
         armor, shields, etc) would not  be  interested  in  buying  a
         Magic Book.

      o  Civilian

         Regular Folks.  Might be a good source of information.

      o  Bartender

         The   bartender  at  the  local  pub  is  a  good  source  of
         information, but drinking in excess will get you nowhere.

      o  Healer

         Can heal your wounds, cure  your  poisoning,  resurrect  your
         dead and remove cursed items (for a price, of course).

      o  Teller

         These  person  can  usually  give  you a good lead, but their
         words may be cryptic and usually expensive.

      o  Trainer

         Your character's can train to gain Strength,  Dexterity,  Aim
         or  I.Q.  This is an expensive but quick way of building your
         character's attributes.

      o  Beggar

         While most beggars are worthless scum, and will try to  steal
         your  money,  beggars  have been known to give good tips when
         treated right.

      o  Questor

         This person will  give  you  a  quest.  If  you  accept,  you
         will  have  to  go  and  get a specific object, for which the
         questor will pay well.  Finishing a quest will also give  you
         additional experience.

         A  questor may also ask you to find and bring a person.  This
         normally implies a rescue mission.

      o  Guard

         A guard will not let you approach the door or passage  it  is
         guarding.  Talking  to  them  can lead to a fight, unless you
         are prepared to give it the password  required.  Some  guards
         have been known to take bribes.

      DCPLAY - Adventure Game Player                            Page 9







      3.3  Moving Around

      You move around by using the arrow keys (up, down, left, right).
      When you see a town or an entrance or exit, press the 'E' key to
      Enter or Exit through the door.

      Time passes every time you move.  Characters will  automatically
      eat  every  512 steps.  If you run out of food, they will slowly
      starve to dead (one hit point every 8 steps).

      If a character get's poisoned, it will also loose  1  hit  point
      every 8 steps.

      Hit  points  are regained every two steps (if you're healthy and
      well fed).

      Character's must rest (Camp Out) every 1000 steps.  An exhausted
      character  will  loose  it's  hit  points  at  a rate of 1 point
      every  8  steps.  When  you  camp  out,  your  attributes   will
      return  to  normal.  This  includes  hit points as well as other
      attributes modified by magical items or potions (if  the  effect
      was  temporary).  You  will  be  warned when your characters are
      getting tired.

      Remember to remove magical items before camping  out,  or  their
      effect  will  be  re-invoked  when  you  wake  up.  Most magical
      effects have a limited number of uses!

      If monsters appear while camping out, you may not have  regained
      all  of  your  hit  points,  and  the  monsters  will  have  the
      initiative (first strike) because they caught you unprepared for
      battle.



      3.4  The party's spokesbeing

      To  set  or  change  the  party's  "primary" character, type the
      number of the character (1 through 6) or press  "P"  and  select
      the name from the menu.

      If  you want to see the statistics on the entire group, press 0.
      The primary character remains selected and is highlighted on the
      screen.

      Commands  like  Get, Drop, Wield, Remove, Talk, etc., are always
      performed by the primary character.  Thus,  if  you  talk  to  a
      merchant,  and  buy  something, it will be placed in the primary
      character's back pack!

      Page 10                           DCPLAY - Adventure Game Player




      Food and Gold are the general exception.  They are always shared
      by the entire party.  If a food item is put in the backpack,  it
      probably  means  that it's not regular food!  Some food has been
      known to have strange effects (one of which is poisoning!).



      3.5  Talking to other characters

      When talking to other characters,  you  can  use  "keywords"  to
      conduct  a  conversation.  Most  characters  know  the following
      keywords:

            Keyword   Description
            -------   ------------------------------------------
            Name      The character will respond with it's name.
            Join      Asks the character to join your party.
            Bye       Terminates the conversation.

      A character's response to a keyword  may  usually  lead  you  to
      other keywords that the character may want to talk about.

      Special characters (like merchants, healers, trainers, etc) will
      show a menu of options that you can select  from.  If  there  is
      a  price  associated with an option (such as buying an item), it
      will be shown to the right of the  menu  entry  in  either  gold
      pieces  (GP)  or silver pieces (SP).  Remember that there are 10
      silver pieces in every gold piece.

      Some special characters will also  engage  in  conversation.  In
      such  cases,  the  character  will  have a 'Talk' option in it's
      menu.



      3.6  Saving, Restoring and Restarting a game

      Saving the game often is highly recommended.  You can save up to
      9 copies of the game (in slots 1-9).

      If you need to stop playing, press F10 to suspend the game.  The
      current game is always saved in slot 0. When you come back,  the
      game will continue where you left off.

      To  go  back to a saved game (restore) press F4 and indicate the
      slot that you want to load.

      Should you want to restart the game  from  the  very  beginning,
      press F6.

      If you choose any of the above option by mistake, press <ESC>.


      DCPLAY - Adventure Game Player                           Page 11




      4.0  Quick Reference Card




      4.1  Single Letter Commands

        0 - Show party summary stats.
      1-6 - Select's primary character.
        2 - Character 2 is primary.
        A - Attack a group of monsters.
        B - Board a vehicle (or mount it).
        C - Camp Out.  Rest for a little while.
        D - Drop an object from your back pack.
        E - Enter or Exit another world.
        F -
        G - Get object you are standing on or next to you.
        H -
        I - Inventory.  Look's in your backpack.
        J -
        K -
        L - Look.  To examine something closely.
        M -
        N - iNvoke a magic scroll or a gem.
        O -
        P - Select primary character from menu.
        Q - Quaff (eat or drink something in your backpack).
        R - Remove weapon, armor, shield, ring, amulet or staff.
        S - Spell.  Cast a magic spell (Wizards and Elves only).
        T - Talk to other characters.
        U - Unlock a door or a chest.
        V - Vacate.  Let someone out of your party.
        W - Wield or Wear weapon, shield, armor, ring, etc.
        X - eXit a vehicle or dismount.
        Y -
        Z - Zap a monster with a magical staff.



      4.2  Function_Keys

      Key  Description
      ---  ---------------------------------------------
      F1   - Limited Help.
      F2   - To SAVE the current game.
      F4   - To RESTORE a saved game.
      F6   - To RESTART a game from scratch.
      F10  - Suspend the game and return to DOS.  When
             you start playing again the program will
             resume where you left off.



      Page 12                           DCPLAY - Adventure Game Player