DOUBLOLO   (ALA TO OTHELLO)   GAME RULES
                 
                   by William Soleau  March 1990


                    Requires EGA or VGA Graphics   
 


           Doublolo is a variation of the classic game Othello.  The
       Board however is not 8 x 8 but 14 by 23, yet it varies with
       each game.  Therefore no two games are ever alike.

           The object of the game is to have the majority of your
       color squares on the board at the end of the game.  The rules
       are quite simple, it takes a minute to learn and with
       practice you'll see yourself improving steadily.

           At the beginning of the game, you will be asked to call
       heads or tails.  This will decide who will go first.

           There are two colors; you are Red and the computer
       opponent is White.  At the beginning of each game, there are
       two groups of chips placed some where on then game grid board.
           There are also darker blue squares placed randomly
       around the grid.  These are squares which cannot be used, they
       remain there throughout the game.

           On your move, use the arrow keys or mouse to place your
       square onto the game board.  A move consists of outflanking
       your opponents squares by putting it so that your color is on
       either side; or diagonally , of your opponents squares (White).

       Example:   rWWWR    you would capture all the White squares
       between your two Red ones.  Therefore it would flip them
       to look like this: RRRRR.  A square may outflank any number
       of squares in one or more row in any number of directions at
       the same time, horizontally, vertically or diagonally. (A row
       is defined as on or more squares in a continuous straight line)


Example:

                        RWRRR   Flips to.   RRRRR
           Your Move->  rRRRW               WRRRW
                        RWRRR               RRRRR
                        RRWRR               RRRRR
                        RRRRR               RRRRR

           To place your piece on the board, press the <SpaceBar>
       or Click lft or Rgt Button for mouse.  If on your turn you
       cannot flip at least one opponents color, your turn is
       forfeited and your opponent moves again.  The computer will
       tell you if this is the case.  However, if a move is
       available to you, you may not forfeit your turn.

           You many not skip over your own color square to outflank
       an opposing square.  Square(s) may only be outflanked as a
       direct result of a move and must fall in the direct line of
       the square placed down.

             Example:    wRRRWRRW  flips to  WWWWRRW


           The game is over either all the grid squares have been
       filled or when it is no longer possible for either player to
       flip any opponents squares.  The computer will give you a
       running score of squares in the upper left hand corner of
       the screen.  When the game ends, the one with the most
       squares of his color will be the winner.


       Keys:         <Q>uit                <N>ew Game (start over)
                     <S>ound Toggle        <B>oss Key (for office)
                     sa<V>e Game to Disk   <L>oad Game from disk
                     <T>ake back move      <O>ptions (keys def.)



                                        Enjoy......