A M Y ' S   F I R S T   P R I M E R
        
        
        
        
                 Six delightful programs will give your 
        
                 child a head start in school, teaching
        
                              the alphabet
        
                                 numbers  
        
                                 shapes
        
                                 colors
        
                                counting
        
                                matching
        
                          pattern recognition
        
                          and problem solving.
        
        
        
        
                        Recommended for ages 4-8.
        
        
                     Requires an IBM PC, XT, or PCjr 
               with 128K RAM, BASICA, color display or TV,
           IBM color graphics adapter or EGA graphics adapter.
        (Does not work with Hercules Monochrome Graphics Adapter)
        
               Authors:  Rob, Garth, and John Robinson
        
                Copyright 1985, Computing Specialties
                                Orange City, IA 51041
        



        
                          AMY'S FIRST PRIMER
        
                          Table of Contents
        
        
                Introduction . . . . . . . . . . . .  1
        
                Starting Amy's First Primer. . . . .  2
        
                Stopping Amy's First Primer. . . . .  3
        
                The Keyboard . . . . . . . . . . . .  3
        
                The Menu . . . . . . . . . . . . . .  4
        
                The ABC Song . . . . . . . . . . . .  5
        
                Beary Fun Letters. . . . . . . . . .  6
        
                Bunny Letters. . . . . . . . . . . .  7
        
                Beary Fun Counting . . . . . . . . .  8
        
                Help the Froggy. . . . . . . . . . .  9
        
                Load the Truck . . . . . . . . . . . 10
        
                Preparing a New Disk . . . . . . . . 11
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        



        
                          AMY'S FIRST PRIMER
        
        
                             INTRODUCTION
        
        Programs for young children are hard to find.  They 
        must be extremely simple to use, very colorful and 
        attractive, and they need to be fun and free of nega-
        tive rewards.  Our own five year old Amy wouldn't 
        spend five minutes with the programs her older 
        brothers enjoyed.  She didn't like the idea of 
        destroying things or being destroyed.  In addition to 
        being frustrated with the family computer, Amy's 
        birthday came on September 8, forcing her to wait 
        almost a year longer than some of her friends before 
        going to kindergarten.
        
        Amy's First Primer was written by her father and 
        brothers to help her work on the things her kinder-
        garten friends were doing.  After much testing and 
        reprogramming, the programs finally met Amy's full 
        approval.  We think your child will approve, too.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 1    



        
                     STARTING AMY'S FIRST PRIMER
        
        If the disk is brand new, you should make a backup 
        copy of the disk first for your own protection and 
        then use that disk.  The section at the end of this 
        guide on "Preparing a New Disk" will help you make a 
        backup copy of the disk and place the DOS operating 
        system on it.  Steps 1 and 2 below will only work if 
        you have made a new disk with DOS on it.  Step 3 below 
        will work even on the original disk.
        
        You may use one of the following steps to start Amy's 
        disk:
        
        1.   If the computer power is off, just put Amy's disk 
             in drive A and turn the power on.
        
                   or
        
        2.   If the power is already on, put Amy's disk in 
             drive A and press the keys CTRL, ALT, and DEL 
             simultaneously, causing a warm boot.
        
                   or
        
        3.   If you just want to see how the original disk 
             works, Place a DOS disk with BASICA.COM in
             drive A and boot the system.  Then place Amy's 
             disk in drive B: and type:
        
                        B:
                        A:BASICA START
        
             
        
        
        
        
                
                
                                 Page 2    



        
                       STOPPING AMY'S FIRST PRIMER
        
        To quit playing with Amy's disk, perform one of the 
        following:
        
             1.  Take the disk out and turn the computer off.
        
                      or
        
             2.  Press <CTRL/Break> and then type SYSTEM.
        
        
        
                             THE KEYBOARD
        
        There are a few important keys to learn for Amy's 
        First Primer:
        
        ARROW KEYS - Used for moving objects on the screen.
                     Up, down, right or left.
        
        ENTER      - or RETURN - used in the menu program to call 
                     up the program that the arrow is pointing to.
        
        ESC        - Used at any time in any of the six 
                     programs to quit and return to the menu.
        
        The behavior of the keys has been modified to suit the 
        expectations that young children have.  When an arrow 
        key is pressed, an object will move and continue to 
        move until the key is released, then it will stop 
        immediately.
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 3    



        
                               THE MENU
        
        The menu displays the six titles for the programs 
        along with pictures that will help your child 
        recognize the programs.  Select a program by pressing
        the up or down arrow keys until the big blue arrow
        is pointing to the desired program, then press the
        ENTER key to run the program.  The program titles are:
        
                          ABC Song
                          Beary Fun Letters
                          Bunny Letters
                          Beary Fun Counting
                          Help the Froggy
                          Load the Truck
        
        If your child is just beginning to learn the alphabet, 
        we suggest that you start with the ABC Song and move 
        from there to Beary Fun Letters and Bunny Letters.  
        The ABC Song will help to associate the letters with 
        the pictures.
        
        Beary Fun Counting is used for number recognition and 
        counting.  Help the Froggy is a delightful maze for 
        problem solving, and Load the Truck is used for 
        pattern recognition and matching.
        
        To quit playing with Amy's disk, perform one of the 
        following:
        
             1.  Take the disk out and turn the computer off.
        
                       or
        
             2.  Press <CTRL/BREAK> and then type SYSTEM.
        
        
        
                
                
                                 Page 4    



        
                             THE ABC SONG
        
        The purpose of the ABC Song is to help associate the 
        pictures with the letters.  The program will play the 
        song over and over again, until the ESC key is 
        pressed.  All other keys are ignored.  The ESC key 
        will stop the song, and bring the menu back.
        
        Sing along with your child the first few times.  Even 
        if your child already knows the ABC Song, she or he 
        will start recognizing the individual letters as they 
        are displayed.  I can remember wondering what an 
        "eleminopee" was when I first started singing the ABC 
        song.  Since a new picture is displayed with each 
        letter, your child will actually start to realize that 
        l, m, n, o and p are separate letters.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 5    



        
                          BEARY FUN LETTERS
        
        Beary Fun Letters is used for learning the keyboard 
        and the printed letters.  The program starts by 
        displaying a picture on the screen.  It then waits 
        until the proper key is pressed on the keyboard.  The 
        proper key will be the first letter of the picture 
        name in all cases.  The picture names are:
        
                  Apple          Jug            Snail
                  Boat           Kite           Truck
                  Car            Ladder         Umbrella
                  Diamond        Moon           Violin
                  Elephant       Number Nine    Wagon
                  Fish           Owl            Xylophone
                  Girl           Peanut         Yo-yo
                  Hat            Queen          Zebra
                  Ice cream      Ring
                  
        If the key isn't pressed after four seconds, the 
        program will display both the lower and upper case 
        form of the letter on the screen.  It will continue to 
        wait until the key is pressed.  When the proper key is 
        pressed, a happy bear face is placed on the border of 
        the screen.  When the border is full, the game is over 
        and the ABC song will be played.  The game will then 
        be repeated.  The ESC key may be pressed at anytime to 
        return to the menu.
                  
        You can help a lot, the first few times your child 
        plays this game by saying the picture name and the 
        first letter out loud.  For example, if a wagon is 
        displayed, say "Wagon - W" and then help find the 
        letter W on the keyboard.
        
        
        
        
                
                
                                 Page 6    



        
                            BUNNY LETTERS
        
        Bunny Letters is a matching game.  It places four 
        pictures on the left side of the screen and four 
        letters (both lower and upper case) on the right side.  
        The letters are not in the same order as the pictures.  
        A bunny is placed next to the top picture.
        
        Use the arrow keys to move the bunny up, down, left or 
        right toward the corresponding letter.  When the bunny 
        reaches the proper letter, a blue line is drawn from 
        the picture to the letter and the bunny is placed on 
        the right side of the screen.
        
        A new bunny will be placed beside the next picture.  
        When all pictures have been matched with their 
        letters, a special bunny is placed at the top of the 
        screen to indicate that a set of four matches has been 
        completed.  The screen is then erased and a new set of 
        four matches are displayed.  When five sets of matches 
        are played, the game is over and the ABC song is 
        played.
        
        The ESC key may be pressed at anytime to return to the 
        menu.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 7    



        
                          BEARY FUN COUNTING
        
        Beary Fun Counting works the same as Beary Fun 
        Letters, except that it displays a set of fruit on 
        the screen for the child to count.  It then waits 
        patiently until the child presses the proper number.
        
        When the proper key is pressed, a happy bear face is 
        placed on the border of the screen.  When the border 
        is full, the game is over and a congratulations 
        message is displayed.  The game will then be repeated.  
        The ESC key may be pressed at any time to return to 
        the menu.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 8    



        
                           HELP THE FROGGY
        
        This is a hungry frog and she needs help finding her 
        way to the lily pad.  Use the arrow keys to guide her 
        through the maze to the lily pad.  Once on the lily 
        pad, the frog is ready for dinner.  There's usually a 
        fly buzzing close by and frogs love flies.  Each maze 
        takes approximately one minute to generate, and since 
        each one is built using a random number generator, 
        there will be a new, unique maze each time.
        
        The song "Froggy Went a Courting" will be played while 
        a new maze is being built.
                  
        Help the Froggy will be repeated until the ESC key is 
        pressed to return to the menu.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 9    



        
                            LOAD THE TRUCK
        
        Children have always liked playing with trucks and 
        loaders, and Load the Truck is no exception.  The top 
        right corner of the screen contains an order for four 
        shapes.  Use the arrow keys to guide the loader around 
        the screen.  The truck must be loaded so that it shows 
        the same pattern as the order form.  
        
        Load the Truck is a carefully designed simulation.  
        Just like the other programs, it never scolds the 
        child or even complains about finding the wrong shape.  
        It patiently waits until the loader scoop reaches the 
        bottom of the right shape.  It then raises the hoist, 
        picking up the shape.   Patience again is the rule, 
        until the loader reaches the edge of the trailer.  
        Then the loader slides the shape onto the truck and 
        lowers the hoist, ready for finding a new shape.  All 
        that the child has to do is use the arrow keys to 
        guide the loader to the right spots in the proper 
        sequence.  When all four shapes are on the truck, the 
        loader must be moved back up the screen, so that it 
        will be out of the way for the tractor.  As soon as 
        the loader is out of the way, the tractor will back up 
        and haul the load away.
        
        Load the Truck will be repeated until the ESC key is 
        pressed to return to the menu.  A new random order
        is generated for each game.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 10  



        
                         PREPARING A NEW DISK
        
        Your first job with Amy's disk should be to make a 
        backup copy of the disk.  Just follow these steps.
        The steps assume that your PC has two floppy drives.  
        
        1.  Put a write protect tab on Amy's disk, so that any 
            mistake in the steps below will not destroy it.
        
        2.  Put a DOS system disk in drive A and boot the 
            system.
        
        3.  When the "A>" prompt appears, type the command:          
        
                                        FORMAT/S B:
        
        4.  The program will ask you to 
             
                Insert new diskette for drive B:
                and strike any key when ready
        
            Make sure that it's asking you to put the disk in 
            drive B:, then put a new blank disk in drive B:.  
            and pick a key to press.  
        
        5.  After the disk is formatted, it will ask you:
        
                Format another (Y/N)?
        
            Press the letter N to return to the "A>" prompt.
        
        6.  Now type the command:
        
                                     COPY  A:BASICA.COM  B:
        
        
        
        
                
                
                                 Page 11  



        
        7.  Remove the DOS disk from drive A: and place the 
            original disk for Amy's First Primer in drive A:.
            Now type the command:
        
                                     COPY  A:*.*   B:
        
        7.  When all files are copied, your disk will be ready.
            It contains both DOS and Amy's First Primer.
        
        8.  To test your new disk, place it in drive A: and 
            reboot the system by pressing the CTRL-ALT-DEL 
            keys simultaneously.  The program should display 
            an introductory screen and go on to the main menu.  
            If it doesn't, try this process again.
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 12  



        
                             USER SUPPORT
        
        Amy's First Primer is a user-supported "shareware" 
        program.  You may copy it for free and share it with 
        your friends on a "try before you buy" basis.  If you 
        or your child like the programs, and find them useful, 
        we request that you purchase a license to the program 
        by sending $15.00 to:
        
                         Rob Robinson
                         523 Albany Avenue NE
                         Orange City, IA 51041
        
        In appreciation, we'll send you another free disk (and 
        the license to use it) containing the DRAW program 
        that was used for the graphics on Amy's disk.  The 
        DRAW program provides all 4 colors and two palettes on 
        the screen.  Commands available for the DRAW program are 
        Draw, Erase, Circle, Box, Line, Jump, Fill, Get, Put, 
        Input, Output, Report, Foreground color, Background 
        color, Wipe, and Quit.  DRAW doesn't require a joy-
        stick, mouse, or lightpen.  All drawing is done with 
        the keyboard.  The complete listable source code is 
        included as well as some example game programs which 
        show how to take graphics created by DRAW and use them 
        in your own game programs.
        
        If you wish to only purchase a license to Amy's First 
        Primer without the DRAW program, please send $10.00 to 
        the above address.
        
        Thank you.
        
        
        
        
        
        
                
                
                                 Page 13